Održavanje kondicije ljeti
Iva Borić on ruj, 01, 2020

Ljeto je, temperature su visoke, vlaga u zraku gotovo nepodnošljiva. Najlakšom se opcijom čini ostati doma ležeći u krevetu. Ipak, ako ste zimi odlazili u teretanu i postigli određenu kondiciju, nemojte sada posustati. S druge strane, ako ranije niste uspjeli u održavanju režima vježbanja, možda je upravo sada vrijeme da krenete s promjenama. Tjelesna se , odnosno izdržljivost ne naglašava toliko često iako je izrazito važan dio zdravog načina života. Zdravlje je mnogo više od definiranih bicepsa i isklesanih trbušnjaka.

Brojna su istraživanja, pokusi i kliničke studije dokazala da ljudi koji održavaju kondiciju odgovarajućim režimom vježbanja i kontrolom tjelesne mase, u prosjeku žive duže. Prema Guytonu (Guyton i Hall, 2017,  Medicinska fiziologija, trinaesto izdanje, Zagreb, Medicinska naklada) u dobi od 50 do 70 godina, tri je puta manja smrtnost kod osoba koje se redovito bave nekom tjelesnom aktivnošću u odnosu na one koji ne vježbaju. Postoji nekoliko razloga zašto tjelesna kondicija produžuje život i poboljšava zdravlje. Jedan od glavnih razloga je da tjelovježba pomaže u održavanju normalnog arterijskog tlaka. Nadalje, pomaže u održavanju niske razine LDL-kolesterola te više razine HDL-kolesterola, poznatijeg kao ,,dobri kolesterol“. Primijećeno je također da se osobe u boljoj kondiciji brže oporavljaju od bolesti i općenito brže ozdravljaju. Iako se ne zna točan mehanizam iza tih tvrdnji, više je nego razumna pretpostavka da je tijelo ljudi s boljom kondicijom jednostavno sposobnije za oporavak.  Nadalje, tjelesna aktivnost smanjuje rizik od nekih kroničnih metaboličkih poremećaja vezanih uz prekomjernu tjelesnu masu. Dok pretilost dovodi do inzulinske rezistencije i ponekad do razvoja šećerne bolesti tipa 2, tjelesna aktivnosti, pa i ako nije praćena gubitkom tjelesne mase, može povećati osjetljivost mišića na inzulin. To znači da tjelesna aktivnost osobe koja boluje od šećerne bolesti tipa 2 može smanjiti potrebu za inzulinom. Novija istraživanja pokazuju povezanost bolje tjelesne kondicije sa smanjenjem rizika od razvoja nekih zloćudnih bolesti kao što su rak dojke, prostate i debelog crijeva.

Ljeto je, temperature su visoke, vlaga u zraku gotovo nepodnošljiva. Najlakšom se opcijom čini ostati doma ležeći u krevetu. Ipak, ako ste zimi odlazili u teretanu i postigli određenu kondiciju, nemojte sada posustati. S druge strane, ako ranije niste uspjeli u održavanju režima vježbanja, možda je upravo sada vrijeme da krenete s promjenama. Tjelesna se , odnosno izdržljivost ne naglašava toliko često iako je izrazito važan dio zdravog načina života. Zdravlje je mnogo više od definiranih bicepsa i isklesanih trbušnjaka.

Brojna su istraživanja, pokusi i kliničke studije dokazala da ljudi koji održavaju kondiciju odgovarajućim režimom vježbanja i kontrolom tjelesne mase, u prosjeku žive duže. Prema Guytonu (Guyton i Hall, 2017,  Medicinska fiziologija, trinaesto izdanje, Zagreb, Medicinska naklada) u dobi od 50 do 70 godina, tri je puta manja smrtnost kod osoba koje se redovito bave nekom tjelesnom aktivnošću u odnosu na one koji ne vježbaju. Postoji nekoliko razloga zašto tjelesna kondicija produžuje život i poboljšava zdravlje. Jedan od glavnih razloga je da tjelovježba pomaže u održavanju normalnog arterijskog tlaka. Nadalje, pomaže u održavanju niske razine LDL-kolesterola te više razine HDL-kolesterola, poznatijeg kao ,,dobri kolesterol“. Primijećeno je također da se osobe u boljoj kondiciji brže oporavljaju od bolesti i općenito brže ozdravljaju. Iako se ne zna točan mehanizam iza tih tvrdnji, više je nego razumna pretpostavka da je tijelo ljudi s boljom kondicijom jednostavno sposobnije za oporavak.  Nadalje, tjelesna aktivnost smanjuje rizik od nekih kroničnih metaboličkih poremećaja vezanih uz prekomjernu tjelesnu masu. Dok pretilost dovodi do inzulinske rezistencije i ponekad do razvoja šećerne bolesti tipa 2, tjelesna aktivnosti, pa i ako nije praćena gubitkom tjelesne mase, može povećati osjetljivost mišića na inzulin. To znači da tjelesna aktivnost osobe koja boluje od šećerne bolesti tipa 2 može smanjiti potrebu za inzulinom. Novija istraživanja pokazuju povezanost bolje tjelesne kondicije sa smanjenjem rizika od razvoja nekih zloćudnih bolesti kao što su rak dojke, prostate i debelog crijeva.

Iako ne poznajemo sve molekularne mehanizme koji stoje iza navedenih procesa, očito je da je održavanje tjelesne kondicije izrazito važno za održavanje trenutnog zdravlja i smanjenja rizika razvoja bolesti. Zato ne dopustite da vas ljetne vrućine u potpunosti ulijene. Odlučite već danas raditi na sebi. Malo po malo, dan za danom i tijelo će vam biti zahvalno.

Iako ne poznajemo sve molekularne mehanizme koji stoje iza navedenih procesa, očito je da je održavanje tjelesne kondicije izrazito važno za održavanje trenutnog zdravlja i smanjenja rizika razvoja bolesti. Zato ne dopustite da vas ljetne vrućine u potpunosti ulijene. Odlučite već danas raditi na sebi. Malo po malo, dan za danom i tijelo će vam biti zahvalno.

Tekst napisala: Petra Terzić

PRETHODNO PROČITANO

Briga o mentalnom zdravlju

SLJEDEĆE ČITANJE

Prednosti i mane sirove hrane

Proizvod je uspješno dodan u košaricu!

Prikaži košaricu